{image:title}
Bericht delen

De dos en don’ts van een A0 poster

De dos en don’ts van een A0 poster

Hoe zorgt u ervoor dat uw A0 poster succesvol is en haar doel bereikt? Om het u makkelijker te maken, zet ik de dos en don't voor u op een rijtje.

1. Don't: een onopvallende A0 poster

Een A0 poster die niet opvalt, wordt niet gezien en brengt geen boodschap over. Ik kan het niet duidelijker zeggen. Opvallen betekent anders zijn dan anderen. Dat is nóg belangrijker als uw A0 poster veel concurrentie heeft, bijvoorbeeld langs de kant van de weg of op het aanplakbord voor de verkiezingen. U heeft immers maar een halve seconde om de aandacht van een voorbijganger te trekken. Nu iedereen drukke full-color A0 posters drukt, kan het heel goed werken om een zwart-wit affiche te maken. Dan valt u op!

Do: een A0 poster met een opvallende vormgeving

2. Do: communiceren met uw A0 poster

Een A0 poster die geen duidelijke en eenduidige boodschap overbrengt heeft geen nut. Dan kunt u beter behangpapier ophangen, dat is goedkoper en vaak nog mooier ook. Mensen bepalen in een halve seconde of de boodschap interessant genoeg is om verder te lezen. Een poster moet dus meteen prikkelen.

Duidelijkheid

Zorg ervoor dat uw A0 poster duidelijk is. Don’t make me think! Als ik moet nadenken ben ik waarschijnlijk tijdens het nadenken al doorgelopen. Laat er geen twijfel over bestaan wat u wilt vertellen. Besef u bij het tekstschrijven ook dat de poster op zichzelf staat; er staat niemand naast om een toelichting te geven. Kies voor een kort, afgerond verhaal.


Do: een A0 poster met een kort, afgerond verhaal

Leesbaarheid

Zorg dat de A0 poster van een afstand leesbaar is. In de meeste gevallen staan de voorbijgangers er niet met hun neus bovenop. Open deur? Kijk dan eens goed om u heen. De kop van uw affiche moet leesbaar zijn van ongeveer 4 meter afstand, de tekst van ongeveer een meter. Een lettergrootte van respectievelijk 72pt en 36pt is aan te bevelen. Gebruik korte zinnen en geen moeilijke woorden.

Maak duidelijke keuzes

Natuurlijk wilt u heel veel vertellen en is de A0 poster voor iedereen bestemd. Maar dat gaat nu eenmaal niet op een halve vierkante meter. Maak daarom duidelijke keuzes. Zijn er verschillende soorten mensen die u wilt aanspreken? Maak dan verschillende A0 posters die u richt op verschillende doelgroepen.

Beeldmateriaal moet communiceren

Ook het beeldmateriaal moet communiceren en de boodschap onderstrepen. Waarom staan er op posters voor de gemeenteraadverkiezingen hoofden van lokale lijsttrekkers. Misschien is het beter om een foto te plaatsen die uw hele doelgroep aanspreekt? Bent u een partij die opkomt voor ouderen? Dan plaatst u een foto van een gelukkig bejaard stel, niet een foto van de lijsttrekker.

Emotie

De beste A0 posters maken een emotie los. Als je iets voelt bij een poster, blijft de boodschap langer hangen. Daarom staan posters vol met zeehondjes, blindengeleide-puppy’s en kindjes met vliegjes op hun ogen.

3. Do: zet aan tot handelen met je A0 poster 

Tenslotte moet een poster volgens mij aanzetten tot handelen. Toch? U wilt iets van de voorbijganger. We noemen dat een ‘activerende werking’. Een doel kan zijn dat een voorbijganger dichterbij komt om meer te lezen, een website bezoekt of een positief gevoel ontwikkelt voor uw bedrijf.

Activeren doet u door de lezer nog eens extra te prikkelen. Stel hem een ‘beloning’ in het vooruitzicht of juist een schrikbeeld dat hij nog net kan voorkomen. “Bestel kaartjes nu met extra korting” of “Stem Lijst 1 en voorkom dat Alkmaar verpaupert!”

Als u de bovenstaande regels toepast in uw ontwerp kan uw A0 poster bijna niet meer stuk!