{image:title}
Bericht delen

Posterontwerp vroeger vs nu: mensen op posters

Onlangs was ik in het Louwman Museum in Den Haag, waar een indrukwekkende collectie auto’s is te bewonderen. Het oudste automobiel dateert al uit het jaar 1886! Naast auto’s heeft het museum een geweldige collectie affiches op levensgrote formaten die vroeger het straatbeeld in belangrijke steden bepaalden. Eén van de meest prominente illustratoren in de periode dat reclame voor auto’s grotendeels door middel van affiches geschiedde, was de Fransman René Vincent (1879-1936). Als auto-liefhebber heeft hij talloze posters ontworpen voor automerken als Bugatti (zie afbeelding hieronder) en Peugeot, maar ook voor merken die aan de auto-industrie zijn verbonden, zoals Michelin en Shell. Dankzij zijn opvallende posters in Art Deco-stijl was hij wereldberoemd in Frankrijk en daarbuiten. Grappig weetje: Vincent was ook één van de eerste Parijzenaren met een rijbewijs én een van de eersten met een garage in zijn huis.

In tegenstelling tot de op dat moment geldende norm, waarbij snelheid vaak een overheersend thema was, gaf Vincent het dagelijkse leven met de automobiel weer met vooral ook de gebruikers en omstanders afgebeeld op de affisches. Mensen speelden een belangrijke rol op in zijn posters.

Bugatti-poster door René Vincent

 

Ook de Nederlandse automobielmerken zoals Eysink en Spyker begrepen het belang van het afbeelden van mensen op hun affiches. Dit affiche voor Spyker is gedrukt door drukkerij Senefelder in Amsterdam.

 

Advertentie voor Spyker

 

Midden jaren 30 veranderden illustratoren sterk van stijl, maar ook toen begreep men dat het mensen zijn die automobielen kopen en je mensen het meest aanspreekt door mensen ook af te beelden. 

Posterontwerp uit 1934

 

Posterontwerp nu

Anno nu zien we hetzelfde principe nog vaak terug. Want emotie = verkopen, dat begrijpen de marketeers van 2018 maar al te goed. Op autoreclame zien we dan ook vaak mensen terug. Soms slaan merken daar in door, en begin je je af te vragen wat er nou verkocht wordt; de vrouw of de auto. Zo ook in onderstaand voorbeeld van Mercedes.

Reclamebeeld voor Mercedes, gaat het om de vrouw of om de auto?

 

Mensen op posters: Gezinsstad Apeldoorn

Posterontwerpen met mensen erop zien we ook veelal terug in andere branches. Een mooi voorbeeld hiervan is de reclamecampagne Gezinsstad Apeldoorn, waar gezinnen uit Apeldoorn de hoofdrol spelen. Apeldoorn is een fijne gezinsstad waar je lekker kunt wonen, werken, leren, opgroeien en oud worden. Dat wil Apeldoorn graag zo houden en daar gaat de campagne Gezinsstad Apeldoorn over. Samen met alle inwoners, instellingen en het bedrijfsleven wil de gemeente onze stad en de omliggende dorpen nóg aantrekkelijker maken. Zodat iedereen zich er helemaal thuis voelt; nu en in de toekomst. Ook nu dus weer veel mensen op de affiches net zoals 100 jaar geleden. Wat dat betreft is er weinig veranderd.

In de postercampagne ‘Gezinsstad Apeldoorn’ staan mensen centraal